SXSW2019: Wombats and Wood Ducks: CIA’s Secrets to Creative Problem Solving

Een duo presentatie van 2 docenten die bij de CIA ‘Creatief Denken’ onderwijzen. Creatief denken en verbeelding werd bij de CIA een echt onderwerp na het 9-11 rapport, dat onder andere concludeerde: “It is therefore crucial to find a way of routinizing, even bureaucratizing, the exercise of imagination.”. Maar hoe doe je dat?

Het allerbelangrijkste is om vooral zo lang mogelijk ‘divergent’ te blijven denken en meer wegen te zoeken, voor je te verbinden aan 1 oplossing. ‘Resist the urge to converge!’

De CIA instructeurs gebruiken een systeem met 4 elementen, allen vernoemd naar dieren om makkelijk te kunnen onthouden:

Wombat – Herkaderen

Het kader van het probleem kan je uitbreiden met de term ‘Wombat’: What might be all the …. Je wordt uitgedaagd om van jrobleem (‘Hoe kom ik over de rivier’) te her-kaderen: Wat zijn alle manieren waarop ik over de rivier kan komen. Dit scheelt echt, je komt tot veel meer opties. Dus stel vragen die uitnodigen tot nadenken, wat ze noemen ‘invitational questions’, met meervoud. Dus niet: ‘Hoe’ maar ‘Op welke manieren’.

Wolf – Out of your box

De wolf staat voor ‘out of the box’ denken. Met wie zouden we kunnen samenwerken om dit probleem op te lossen. In het geval van het MH-17 onderzoek waren dat bijvoorbeeld tal van instanties die met veiligheid, luchtvaart, geografische data en raket wetenschap te maken hadden. Ook werkt CIA samen met heel andere organisaties, zoals Hollywood schrijvers om een verhaal over te brengen, science fiction schrijvers, zelfs goochelaars. Vraag je dus af: “Op welke manieren kan ik leren van iemand met een ander beroep?”. Lees andere tijdschriften. Neem andere routes.

Wood Duck – Denk in analogieën

Het viel een CIA medewerker eens op dat de Wood duck (Carolina-eend in het nederlands) een heel ander leven had dan andere eenden. Hij verbleef in bomen, en was vaak samen met eekhoorns. Hij migreerde hel anders. Dat kan je gebruiken om je verbeelding te voeden. Op welke manier kan de verdachte heel andere patronen hebben dan de rest? Maak daar een verhaal van, alsof het een film is. Bij de CIA maken ze zelfs echte filmposters en maken complete fantasie-verhalen. Dit helpt creatief denken én het overbrengen daarvan. Om je op gang te helpen kan je kijken naar jouw antwoorden op vragen als: Wat doe ik graag in het weekend, of Wat is mijn favoriete kunstwerk. Ga dan na hoe je het probleem kan zien in dat kader. Een van de agenten koos bijvoorbeeld een kunstwerk met watervallen en rivieren, en ziet anti-terrorisme nu in dat kader: Als we een blokkade maken, stroomt de rivier daar om heen. En bij anti terrorisme is dat net zo.

Otter – Breek patronen

De vorige oplossingen werken misschien niet meer. Bij CIA hebben ze daarvoor een ‘Red Cell’: Een groep mensen die zoekt naar ‘Black Swans’ (verrassende gebeurtenis met grote gevolgen), ‘Gray Rhinos’ (verwachte problemen die nog steeds verrassen), ‘Dogs that don’t bark’ (gebieden die tot niets leiden) en ‘Plate tectonics’ (dramatische veranderingen die zeer langzaam plaatsvinden). Een van de voorbeelden hiervan is bekend geworden in het boek en de film Argo, waarbij Amerikanen werden bevrijd uit Iran door het land te bezoeken met een team dat zogenaamd een film aan het maken was. Zo’n crew bestaat uit mensen uit de hele wereld, en alleen hollywood mafkezen gaan een bezet land in om te filmen. Dus geloofwaardig, en makkelijk om aan mee te werken. Doe dus juist niet wat je normaal wel doet.

Een erg leuke sessie, vol met informatie. De slides worden gedeeld via de twitter van CIA, en als je meer wilt lezen over de achtergrond kan je het boek Psychology of Intelligence Analysis zoeken, in PDF te vinden op de CIA site: https://www.cia.gov/library/center-for-the-study-of-intelligence/csi-publications/books-and-monographs/psychology-of-intelligence-analysis/PsychofIntelNew.pdf Dit boek is de bijbel voor CIA mensen. Doe er je voordeel mee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *